Diskussionen om att skapa en serviceplats i Örebro för den tunga trafiken har snart pågått i tio år. Den har många gånger varit en verklig surdeg i Örebropolitiken (även om man kanske inte ska dra bakparallellen för långt…).Idén bakom detta, Truckstop, är egentligen ganska enkel: Örebro är rätt plats – på lagom avstånd till exempelvis både Göteborg, Oslo och Stockholm – och i hörnet mellan E18 och E20 når man stora delar av den tunga trafiken som passerar.
Ända från början var tanken att Truckstop skulle innehålla drivmedelsstation, café/restaurang, toalett, övernattningsrum, säkerhetsparkering (där lasten bevakas och är inlåst), uppställningsplatser för släp och bilar samt annan service som den tunga trafiken behöver. Problemet med idén är att det inte är helt lätt att få marknaden att sätta igång konceptet på egen hand – det krävs en ”mäklare” för att anläggningen ska skapas och för att efterfrågan ska skapas och etableringar genomföras. Hela tiden har kommunalt engagemang varit en förutsättning för att idén ska förverkligas, och det är just det som gjort att frågan tvärdog under den förra kommunledningen då Staffan Werme (fp) och Fredrik Persson (mp) styrde detta område. Dessa båda är nämligen emot att kommunen ska engagera sig i frågan (därför röstade de också emot förslaget idag, återkommer till dagens beslut längre fram).
Det är självklart önskvärt om mer gods fraktades på tåg (fast att underlätta tågfrakt genom en effektiv kombiterminal i Örebro är i och för sig de båda tidigare nämnda herrarna också emot). Att åstadkomma det är dock i första hand en fråga för riksdagen, som genom skatteförändringar skulle kunna bidra till en sådan överflyttning.
För Örebro kommun är den tunga trafiken viktig, liksom flygfrakt och tågfrakt: vårt läge och den stora mängden logistikföretag i regionen skapar massor av jobb, god utveckling och tillväxt och bidrar faktiskt till att minska miljöproblemen (eftersom vårt läge mitt i landet minskar mängden onödiga transporter). Vi har dock problem med den tunga trafiken idag:
- Runtom i Örebro står långtradare parkerade på nätterna i väntan på att lasta/lossa sitt gods. Det bidrar till miljöproblem i bostadsområden, bidrar till ökade utsläpp (eftersom de kör onödiga omvägar) och det bidrar till otrygghet och brottslighet eftersom det på flera av dessa platser uppstår olaglig handel, smuggling och annat som bör bekämpas.
- Idag tvingas åkerierna i Berglunda/Pilängen i hög grad åka till exempelvis Västhaga för att tanka bilarna innan de ger sig iväg på sina rutter. Det innebär onödiga utsläpp och onödig trafik genom Örebros vattenskyddsområde.
- Stölder och förstörelse är alltför förekommande på lastbilar och långtradare, som idag inte har någon säker (och övervakad) parkering att använda.
Och, som sagt: logistik, transporter och lagerhållning är viktiga tillväxtfaktorer i Örebro-regionen som ger jobb, vilket ger skattepengar, vilket ger bättre skola, vård och omsorg. Utan satsningar på denna bransch får vi på sikt mindre pengar till välfärden.
Idag på Kommunstyrelsens sammanträde beslutade en bred majoritet (S, C, KD, M) att kommunen ska bygga uppställningsplats och säkerhetsparkering i ”Truckstop-området” (i Berglunda, nära Arver och Würths nybygge). Genom att kommunen äger marken garanterar vi att uppställningsplatsen är öppen för alla, att det inte till exempel krävs vissa avtal för att få stå där. Parkeringsdelen är en viktig del i Truckstop-satsningen, men det viktigaste för att anläggningen ska bli bra är de delar som ett Örebroföretag (eftersom förhandlingarna inte är klara så berättar vi inte vilket) kommer att bygga och hålla ihop: mat, tankning, övernattning, service, toaletter och mycket annat. Samlat kommer detta göra Truckstop Örebro till en av landets bästa anläggningar som förhoppningsvis kommer att minska de ovan nämnda problemen med onödiga utsläpp, otrygghet, stölder och annat.
Eftersom både Staffan Werme (fp) och Fredrik Persson (mp) röstade emot satsningen och nu ägnar rätt mycket kraft åt att sprida felaktigheter kring satsningen så gör jag en enkel fråga/svar-lista här:
- Är inte 34 miljoner kronor väldigt mycket för en parkering? Jo, det är klart att det är. Men att hårdgöra en så stor yta (asfalt och betong) som klarar så mycket tung trafik kostar så mycket pengar.
- Varför är det så bråttom med ärendet? För att klara markarbetena och få ytan stabil måste arbetet göras under sommaren när markförhållandena är goda. Om beslut inte fattas nu måste hela projektet vänta ett år och det innebär inte bara att Truckstop-anläggningen riskeras, det innebär också ekonomiska bekymmer för det Örebroföretag som ska flytta verksamhet till området.
- Innebär detta att pengar tas från vård, skola och omsorg? Nej, pengarna för att skapa Truckstop (uppställningsplats och säkerhetsparkering) finns avsatta i mark- och exploateringsbudgeten för Berglundaområdet. Med andra ord kan man säga att de företag som köpt mark och flyttat in verksamhet i området varit med och betalat för den parkering som nu görs. Flera av dem har flyttat till området på grund av planerna för Truckstop. Eftersom Truckstop-satsningen bidrar till tillväxt och nya jobb så bidrar den snarare till att vård, skola och omsorg får mer pengar i framtiden.
- Vad ska Kommunfullmäktige fatta beslut om? Att investera 34 miljoner i kommunal mark kan bara Kommunfullmäktige fatta beslut om, även om pengarna redan finns i exploateringsbudgeten för området. Försäljningen av mark omfattar dock (sannolikt) inte en tillräckligt stor summa för att KF ska behöva besluta i den frågan, det blir förmodligen Kommunstyrelsen som beslutar om det.
- Varför saknas det drivmedelsanläggningar i Berglunda-området idag? För att den förra kommunledningen inte släppte fram några etableringar. Snart kommer det finnas två i området.
- Vill marknaden ha detta? Ja. Lyssna till exempel på Radio Örebros intervju med det här åkeriföretagets ägare.
- Har kommunen bestämt vilka drivmedelsbolag som ska in i området? Nej, det är Örebroföretag (två olika) som själva valt vilka de vill samarbeta med. Vi har varit angelägna om att drivmedelsbolag etableras och duktiga tjänstemän i kommunen har agerat ”mäklare” mellan olika aktörer. Kommunen ser det bara som positivt att det finns flera aktörer, kommunen ska inte gynna ett särskilt bensinbolag.
- Ska kommunen sköta parkeringen? Helst inte, vi hoppas arrendera ut den och att något företag ska vilja sköta driften.
- Vad händer härnäst? Inom kort är förhoppningsvis alla avtal klara och då kan helheten presenteras. Kommunen kommer att sälja mark i ”Truckstop-området” till ett Örebroföretag som håller ihop helheten i anläggningen. Markaffären genomförs (sannolikt) efter beslut i Kommunstyrelsen.
Här kan du läsa mer: Radio Örebro om Truckstop-etableringen (17/4 2012), Här är NAs artikel på webben (17/4 2012), Radio Örebros reportage i december 2010, om förseningen av Truckstop: ”Besvikelse över kraftigt försenat truck stop”, Nyhetsnotis i Fastighetsvärlden 2003, när projektet ursprungligen lanserades