Slutsatser av ”Myrdal-debatten”

Samtidigt som SvD berättar den glädjande nyheten om att ännu en ledande ledare för Röda Khmererna gripits försöker jag i korthet sammanfatta ”Myrdals-debatten” (här är hela mitt inlägg i gårdagens NA). I ärlighets namn ska sägas att det inte blivit så mycket debatt som monolog eftersom den styrande högerkoalitionen envisats med goddá yxskafts-svar på mina frågor. Men likväl, efter många lååånga inlägg kvarstår några korta slutsatser (från min sida, det återstår att höra vad högern dragit för slutsatser förutom att Förintelse-förnekaren Robert Faurisson bör få föreläsa i Örebro):

  1. Yttrandefrihet är viktigt och jag tänker försvara exempelvis Jan Myrdals rätt att hylla t ex folkmördare i Kampuchea eller diktatorer i Albanien. Tyvärr har inte Myrdal genom åren varit lika intresserad av att försvara ”avvikande åsikter” i exempelvis Albanien, Kina eller Kambodja/Kampuchea.
  2. Bara för att jag tycker att Myrdals åsikter är avskyvärda tänker jag inte försöka stoppa honom från att exempelvis tala om yttrandefrihet på biblioteket.
  3. Det är viktigt att diskutera vilka arrangemang som ska släppas in i skattefinansierade kommunala lokaler: varför stoppar vi nazister och rasister? Borde vi ha fler eller färre sådana gränser? Denna debatt är inte högern i stan intresserade av att föra.
  4. Jag tycker att det är rimligt att vi har en lag som förbjuder hets mot folkgrupp och jag tycker att det är rimligt att Örebro kommun informerar om folkmord och brott mot mänskliga rättigheter och därmed försöker bredda debatten till att handla om tolerans och öppenhet. Men är det förenligt med detta arbete att släppa in folkmords-förnekare i kommunala lokaler? Jag tycker vi borde diskutera det, just för att gränsdragningarna kommer att bli svåra.
  5. Jag tycker att det är diskutabelt om kommunala lokaler bör användas för ”hyllningsutställningar” till folkmords-förnekare som Myrdal.

6 reaktioner på ”Slutsatser av ”Myrdal-debatten””

  1. 1. Varför skall Myrdal försvara yttrandefrihet i största allmänhet? För liberaler? För kapitalister? I hans värld är yttrandefrihet ett privilegium för ”folket”.
    Det är viktigt att förstå hur de här jockarna tänker.

    2. Det är en bra idé att gå till biblioteket och bara enkelt tala om vad Myrdal står för. Så fort man vet vad han står för, betyder hans synpunkter nästan ingenting. Det är nån sorts rök som blåser bort.

    3. Det är viktigt att välja rätt sorts strider när man avslöjar diktatur-kramare. Det är inte smart att låta dem framstå som offer.

    Det är alltid bättre att låta dem framträda. Det är en dum idé att förbjuda dem från att uppträda.

    4. Självklart skall man släppa in förintelse-förnekare, och folkmords-förnekare, i kommunala lokaler.
    Fattar du inte det?

    Wow.

    5. Du förstår ingenting av hur man bekämpar idioter som tänker som Myrdal.

    Man gör så här: Man ger dem allt jävla tänkbart utrymme att uttrycka sina åsikter. Sen visar man vad de står för med rationella argument och bra fakta-referenser.

    Man slåss inte med idioter som tänker fel med förbud. Man låter dem formulera alla sina idéer och så krossar man dem. Med sakliga argument.

    Du förstår inte riktigt vad demokrati handlar om. Sorry.

  2. Åren 1965-1966 mördades en miljon kommunister i Indonesien genom en väststödd statskupp. Efter det började björn sundins svenska socialdemokrater exportera vapen till de indonesiska folkmördarna inte heller när det USA stödda Indonesien invadede Öst timor så upphörde den svenska vapenexporten, under denna tid satt socialdemokraterna vid makten. Fy skäms folkmördarvännen Sundin!

  3. Jag försvarar varken massakrer i Indonesien eller USA-invasioner. Och något kollektivt ansvar för allt vad socialdemokrater genom historien gjort tänker jag inte heller acceptera. Jag förstår att det kan vara svårt för dig att förstå: men det är viss skillnad på detta och på Myrdals personliga försvar av diverse diktatorer. Men jag förstår att man måste ta till grova påhopp om man vill försöka jämföra mina åsikter med Myrdals försvar av Enver Hoxhas diktatur i Albanien, Kinas massaker 1989 eller Röda Khmerernas folkmord.

  4. Jan Myrdar har aldrig sänt några vapen till folkmördare, det har däremot Ni socialdemokrater gjort. Vapenexporten från det socialdemokratiskt styrda Sverige till folkmördarnas Indonesien bevisar bara att socialdemokraterna inte är emot massmord , bara de utförs av provästliga regimer. Enfer massmorden på kommunister invaderade Indonesien 1975 Öst-Timor där en tredjedel av befolkningen slaktades, inte heller i detta fall ansåg Sundins socialdemokrater att det var något fel att exporteta vapen till Indonesien. Godkännandet innebär att den samlade socialdemokrtain i Sverige är principiella stödjare av att utrota en tredjedel av ett invaderat lands befolkning. Visst bär Du ett fullständigt ansvar för den socialdemokratiska vapenexporten till Indonesien, Sundin.

  5. Om du letar på gula sidorna kan du säkert hitta någon som kan lära dig skilja på individens ansvar och kollektivets. Eller anser du också att du och jag är ansvariga för det Sverige gjort genom historien?

  6. Det här är bedrövligt.

    Varför skall man inte bjuda in Jan Myrdal till något demokratiskt sammanhang?

    Därför att han är en anhängare till massmördare, som Mao och Stalin. Hitler var en liten grabb när det gäller massmord.
    Rummel på Hawaii räknar.

    Man bjuder inte in Myrdal eftersom man inte bjuder in anhängare till massmördare.

    Rätt enkelt egentligen.

    Lennart Frimodig

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *