En sak var bra: de borgerliga partierna säger att trängselskatterna i Stockholm får vara kvar (eller rättare: återinföras). Men sedan var det ju en del dåligt också…: Citybanan stoppas vilket innebär begravning av den enda långsiktiga – och miljömässigt godkända – satsningen för att lösa tågproblemen i mellansverige och klara de ökade behov som stockholmarna har när det gäller pendeltågen. Det innebär dessutom att en miljard kronor som redan satsats på projektet är bortkastat. Istället för att lösa kollektivtrafikproblemen (i Mälardalen och i Stockholms län) satsar den borgerliga regeringen alltså på nya vägar för att de som bor i borgerligt styrda kranskommuner i Stockholm ska få köra mer bil. Detta visar väl i och för sig en av anledningarna till att de borgerliga partierna bara lyckats enas om ett, säger ett, förslag för att bekämpa klimatförändringarna. Nu ska man väl – i ärlighetens namn – säga att detta också var vad de sa innan valet. Fredrik Reinfeldt (snart statsminister…) har ju hävdat att miljöfrågorna inte är prioriterade.
Märkligast är nästan att de borgerliga partierna kör över de politiska partierna i Stockholm, som varit överens om att bygga Citytunneln. De andra lösningar som tidigare föreslagits har avfärdats både av Stockholms Stad och av Banverket. Men Frippe och hans kompisar har väl suttit och tänkt till och kommit fram till någon ny genial lösning, som ingen tidigare tänkt på… Ett tredje spår innebä nämligen inte tillräcklig utbyggnad av spårkapaciteten och redan när den står klar kommer man sannolikt vara nära taket i kapacitet. Igen. Eländet har börjat. Och ännu har de inte ens tillträtt och bildat regering…