Har inte blivit så mycket bloggande på några dagar, trots att otroligt mycket spännande hänt: fantastisk uppsättning av Alice i underlandet, Valborgsfirande (jag talade i Björkhaga), första maj-firande (vår s-förening Futura delade ut vår vision för Örebro i framtiden) och igår kväll otroligt derby mot aik (lysande seger av Hammarby). Men idag är jag på ”Uppdrag skolbibliotek” och jag tänkte skriva lite om det:
Att byta lokal är ibland en bra början. Eftersom ”för många” anmält sig till temadagen om skolbibliotek fick man byta till en mycket större lokal. Ämnet för dagen är, som Christer Klingberg (chef för biblioteken i Örebro) sa: ”Den eviga frågan om skolbibliotek”.
Det stora intresset är glädjande och många deltagare kommer från andra delar av landet. Men särskilt glädjande, för mig, är att så många från Örebro deltar – och att det är representanter från både skolan och biblioteken. Just detta med ”vem man representerar” är annars ett problem: vi är ju inte alltid så bra på att bryta revir och gränser och att samarbeta mellan olika kommunala verksamheter för att det ska bli så bra som möjligt för individen som behöver kommunens service: i detta fall barn och unga i skolan. Frågan är ju inte vems ansvar skolbiblioteken är – frågan är ju hur skolbiblioteken kan användas bättre i skolans verksamhet och hur skola och förskola kan bidra till ökad läslust. Och alla möjliga svar på frågan kretsar kring ”samverkan”.
Anette Holmqvist, myndigheten för skolutveckling, inledde dagen med att konstatera att det finns tendenser till minskat läsintresse och minskad läsförmåga bland eleverna. Skolbiblioteken är ett viktigt verktyg för att öka läsandet i skolan och bland barn och unga i stort. Det är också skälet till att skolminister Ibrahim Baylan (s) i höstas lanserade en plan för att öka läsandet och lyfta skolbiblioteken. Sedan berättade hon om de projekt som pågår inom området och vilka möjligheter det finns för skolor, bibliotek och andra att delta i detta arbete.
Hon avslutade också med att prata om ”kolla källan” som handlar om att kritiskt granska texter – och det är självklart en otroligt viktig fråga att arbeta med både i skolorna och på biblioteken. Alla som googlat ett ord vet att det – milt uttryckt – är varierande kvalitet på de träffar man får. Men tänk er kommande generationer som är uppvuxna med detta – tänk om de inte samtidigt fått kunskap om hur man granskar bakgrund och sanningshalt hos källorna…
Elisabeth Brynge, från länsbiblioteket i Örebro län berättade om den skolbiblioteksutredning som hon arbetat med. Målet är att länet ska vara bäst i Sverige på skolbibliotek – hon konstaterade att vi har en bit kvar, det finns en hel del att jobba med… Det varierar mycket mellan skolor, några satsar ordentligt medan andra knappt har någon biblioteksverksamhet alls. En kortfattad, och mycket subjektiv, tolkning av vad som är viktigt för att skolbiblioteken ska kunna bli ett bra pedagogiskt redskap i skolan: utbildad personal, samordning av inköp, kunskapsspridning, en långsiktig plan som bygger på samverkan mellan skolorna och bibliotekspersonalen.
Monica Holm, chef för skolbiblioteksforum i Växjö, berättade om det långsiktiga arbete som bedrivits i Växjö (sedan 1999). En analys man gjorde då visade att det såg väldigt olika ut mellan skolorna (när det gäller exempelvis anslag), facklitteraturen fick stå tillbaka, stöd för utveckling av skolbiblioteksverksamheten efterfrågas. Utifrån inventeringen fattade Skol- och barnomsorgsnämnden beslut om att skapa en skolbibliotekscentral 2000 (med 5 tjänster) och steg för steg har fler anställts.
Genom central samordning av skolbiblioteken har man lyft nivån på många av kommunens skolbibliotek. Man har satsat mycket på bokpresentationer (för elever, all personal och för föräldrar) och ordnar exempelvis gemensamma fortbildningar för ”bibliotekspedagogerna” (lärare eller annan intresserad som jobbar nära bibliotekspersonalen).
Det finns många skillnader mellan Växjö och Örebro (Växjö har bara ca 77 000 invånare och nöjer sig i stort sett med ett folkbibliotek inne i Växjö – fler på orterna runtomkring – medan Örebro har 14 folkbibliotek (lite beroende på hur man räknar) och satsar mycket på stadsdelsbiblioteken). Men likväl kan vi nog lära mycket av Växjös arbete. Tre punkter antecknade jag under föreläsningen:
1. Bättre kompetensutveckling, stöd för skolorna och gemensamma satsningar.
2. Förskolebesök – jobba mer med läsandet på förskolorna!
3. Bokpresentationer/bokprat för pedagoger, barn, elever är viktigt – men även för föräldrar!
(Den avslutande föreläsningen av Anders Tjäder, rektor på en av de skolor som ingår i projektet, missade jag på grund av förlossning…)