Skickade just in en rad frågor till NA efter att de på webben efterlyser frågor att ställa till SJ-chefen. Se till att skicka in frågor du också!
Här är de frågor jag skickade in:
1. När kommer SJs trafik i Mälardalen att följa tidtabellen?
2. Vilket ansvar tänker SJ ta för att arbetsmarknaden i Mälardalen fungerar (med dagens opålitliga förbindelser fungerar inte arbetsmarknaden – folk måste sluta pendla till jobbet)?
3. Tycker SJs VD att det är god personalpolitik att tågpersonalen dagligen utsätts för frågor och frustration från irriterade pendlare – utan att personalen vare sig kan ge besked eller lösa problemen (allt är ju mycket centraliserat i SJs organisation)?
4. Varför är det så svårt för SJ att ge tydliga besked istället för att förhala beskeden: först 17.03, sedan 17.15 och sedan 17.30?
5. Hur kan det vara så svårt för SJ att beställa fram ersättningsbussar som rymmer ALLA som är på tåg som tas ur trafik (senast i förra veckan blev 30-40 personer stående på stationen i Arboga sedan SJ bara beställt fram en buss…)?
6. Kan SJ tänka sig att förbättra sin resegaranti så att den faktiskt betyder något för dem som dagpendlar?
7. Hur svårt kan det vara att markera på vagnarna vilken som är obokad?
Och här kan du läsa mer om aktiviteter om pendlandet och om SJ.
Kort och gott lysande!
Den fråga man saknar är:
När man får vänta på grund av tågmöte, ska det då betraktas som positivt att både det
mötande tåget och det tåg man sitter på faktiskt kom iväg över huvud taget, eller
är det att betrakta som ren slump att två tåg går samtidigt i Mälardalen?
/K