Jag var hos hemvården i Varberga idag för att lyssna på vad personalen har för problem och idéer. Vissa problem var väntade (ofrivilligt deltidsarbete, svårt att rekrytera sjuksköterskor och en stressig arbetssituation), medan andra var mer överraskande. Mest överraskande var att problemen med TES fortsätter – och inte tycks närma sig en lösning. Själva motsatsen till hur det bör vara: teknik ska underlätta vården, inte krångla till den.
För er som inte pysslar med äldrevården i Örebro varje dag kommer här en förklaring: TES är enkelt uttryckt ett digitalt tidsregistreringssystem som är till för att planera arbetet i hemvården för äldre , säkra kvaliteten och dokumentationen samt effektivisera arbetet. I teorin är TES jättebra och de som använt det länge och kommit in i det uppskattar det (i Axberg där det använts i några år har det exempelvis underlättat arbetet och förbättrat kvalitet och säkerhet). Men som alla nya datasystem så förekommer vissa inkörningsproblem…
I fallet med TES är det värre än ”bara” strul med att hantera ett ovant system. En del av de dosor som står hemma hos pensionärerna har en rätt obehaglig egenhet: de börjar ringa mitt i natten. För äldre som behöver vård är sömn och mat två viktiga faktorer för att behålla sin hälsa – med en ringande TES-dosa störs nattsömnen och hälsan försämras. Alltså borde detta problem vara priorterat och åtgärdat för länge sedan. Vilket jag trodde att det var: jag har bara hört rapporter om att inkörningsproblemen börjar lösas och att tekniken fungerar. Men det är inte den bild hemvården ger.
De berättar om tre pensionärer bara i Varberga-området som har rejäla problem med telefoner som ringer mitt i natten. Och de upplever inte att något händer: de rapporterar till sin chef som rapporterar vidare men sedan är det ingen som gör något. Under dagen har jag inte hunnit undersöka detta mer, men det ska jag självklart göra. TES-problemen är allvarliga och borde prioriteras.
De andra frågorna vi pratade om idag återkommer jag till.