Zappade in på SVTs debatt och hamnade i – ännu en – bisarr debatt om huruvida vänstern är anti-semitisk. Och det är verkligen märkligt, som många redan påpekat, att de där anklagelserna alltid kommer så fort Israels politik kritiseras. Men det blir nog lätt så när hela debatten om konflikten är så skruvad och bisarr som den är, läs absolut Bengt Hermeles artikel på Newsmill om att se sig själv i ”den andre”.
Och tyvärr används Förintelsen av båda sidor i debatten. Om detta skriver ”utsikt från höjden” sansat om i detta inlägg. De flesta som ger sig in i debatten för att stödja palestiniernas rättmätiga krav på att leva i fred i en egen stat (en rätt som självklart också ska gälla israeler) har någon gång sårats av anklagelserna om att kritiken mot Israels politik handlar om anti-semitism.
Det där är riktigt tragiskt av många skäl, men huvudsakligen för att det relativiserar och förminskar problemen med anti-semitism. Det är inte anti-semitism att kritisera Israel eller sionismen som ideologi (det finns gott om judar som, av religiösa skäl, är minst lika kritiska mot sionismen som ideologi – de är knappast anti-semiter). Däremot är det anti-semitism (och rasism) att kritisera någon för att denne är av judisk börd eller att påstå att judar är på ett visst sätt.
Jag vet att de flesta som gör jämförelser mellan Israels brott och nazisternas brott inte menar något illa – de flesta har bara inte tänkt igenom vad konsekvenserna blir av att man jämför dessa brott med varandra. Detta bör man därför lyfta fram, påpeka och debattera (även om man alltså inte kan dra slutsatsen att människor som gör sådana jämförelser är anti-semiter).
Men varför sker inte samma ifrågasättande när Israels svenska fan-club anspelar och påminner om Förintelsen för att smutskasta Israel-kritiken? Borde inte Henrik Bachner, och andra som forskat i frågan, agerar även i de fallen?
- ”Mischpokiska nyheter” skriver: ”Och jag lägger till: Vakna, innan det är försent! För precis så här började på 1920-talet det tyska helvetet, vilket blev ett helvete för hela mänskligheten! Vakna Sverige innan det är försent! Vakna Europa! Ta ditt ansvar för demokratin på allvar!”
- Så här skriver fp-politikern Mathias Sundin: ”Vilket årtionde är det? När jag ser filmen från demonstrationen i Malmö får jag påminna mig om att vi lever i en demokrati på 2000-talet, och inte Tyskland på 30-talet.”
- Anders Carlberg (vice ordförande i Svensk Israel-Information) är smartare när han i en artikel i Expressen bara citerar andra och därmed slipper stå för kopplingarna själv. Men likväl finns anspelningarna där, exempelvis när han citerar Henryk M. Broder (kulturredaktör på Der Spiegel), som menar att européerna hoppas ”att araberna fullföljer det jobb som nazisterna inte avslutade.”
Utifrån respekt för de miljoner människor som mördades i nazistiska förintelseläger borde alla sluta använda Förintelsen som objekt för jämförelser. Ingenting bör jämföras med Förintelsen. Dessa jämförelser försvårar dessutom debatten om hur konflikten mellan Israel och Palestina ska kunna lösas. Om det nu finns en ärlig vilja att diskutera hur konflikten ska lösas.
Bra Björn. Jag håller med om din reflektion. För att använda förintelsen som slagträ ökar inte dialogen. Snarare skapar det bara mer diken.
Sem var son till Noah och blev stamfader till alla semitiska folk (plural). Semiter är bl a araber (t ex palestinier).
Dagens judar är till ca 92-95% ättlingar till khazarerna, vilka inte var semiter. ”Antisemitism” är, i ordets rätta bemärkelse, felaktigt använt.
Gud valde judarna, men judarna valde khazarerna. Khazarerna är alltså inte utvalda av Gud.
Att marknadsföra ordet ”antisemit” kopplat till judarna är ett sätt att försöka få människor att tro att judarna har historisk rätt till ett område som i generationer har bebotts av semiter (palestinier).
Tyvärr verkar du har köpt hela konceptet utan att blinka, Björn.
”Förintelsen” ska stavas med versalt F (eng. Holocaust, med versalt H) och i singularis bestämd form. Ordet är helt förbehållet judarna och får inte användas av några andra folk, vilket är en rasism i sig.
Ordet ”holocaust” (än så länge med gement f) lanserades den 31 oktober 1919, i en artikel i den amerikanska tidsskriften American Hebrew, skriven av Martin H. Glynn. Där kunde vi även läsa om 6 miljoner judar (Hoppsan!) som dog i Europa.
”6 miljoner judar” går dock ännu längre tillbaka i tiden. Redan den 11 juni 1900 presenterade New York Times en artikel om ”6 miljoner judar” som for illa i Europa. På sidan 482 i 1902 års upplaga av Encyclopedia Britanica kunde läsarna lära sig om ”6 miljoner judar” som hade dött i Europa….
Nu trycker väl du på Delete-knappen när du läser det här, eler hur? Förmodligen. Så brukar veritofober göra. För det jag skriver är väl ”antisemitism”, alltså emot…palestinier…?
Nationalsocialismen är stulen från Moses Hess och Theodor Hertzl. Va? Har du inte raderat det här ännu?
Den 24 mars 1933 deklarerade judarna krig mot Tyskland. Varför gjorde dom det? Eller visste du inte det?
Nu MÅSTE du trycka på Delete, annars kanske det kommer fram ännu mer sanningar, Björn. och det får ju inte hända, eller hur? Varför ska vi tala om sanningar? Vi har ju inte talat om sanningar på hur många år som helst, så varför börja nu?
Eisenhower, De Gaulle och Churchill skrev sina memoarer efter kriget. Totalt 7000 sidor. Dom glömde visst några ord. ”Folkmord” finns inte med, inte ”utrotninge” heller. Ochvet du vad? dom glömde visst ordet ”gaskammare”. Vad konstigt! Varför gjorde dom det?
Samma ord glömde visst Röda Korset i sin rapport från 1948. Vad konstigt…
Om du har läst ända hit så har du lärt dig något nytt. Försök nu bevisa motsatsen!
”Per Eriksson”: Nej, jag raderar inte ditt inlägg. Jag tror på fritt meningsutbyte (vilket väl kan påpekas att nazisterna aldrig gjort) och så länge du inte hetsar mot någon (eller på annat sätt bryter mot uppförande och regler) så raderar jag inte.
Jag anser att du har fel, om du blivit lurad eller om du avsiktligt sprider propaganda för att förringa Förintelsen kan inte jag veta, men likväl har du rätt att tro på det du skriver.
När det gäller härledningen av ordet ”semit” så har jag ingen åsikt om huruvida du har rätt eller inte, jag nöjer mig med att konstatera att den normala användningen brukar omfatta ”semitiska folk” vilket inbegriper både judar och de flesta araber.