SJ är fortfarande lika usla

SJ har nu publicerat sin ”punktlighetsstatistik” för januari månad och den visar att var fjärde tåg är försenat på Mälarbanan. Jaså, är inte fler tåg försenade? säger vi som pendlar flera gånger i veckan. Vi är nämligen inte förvånade: SJ är säkert bra på många saker, men på det som är deras affärsidé (att transportera människor mellan två platser enligt en förutbestämd tidtabell…) är de riktigt riktigt usla.

Under rubriken ”Pendelresor” på www.sj.se blir det nästan humoristiskt: ”Du kommer fram lite snabbare och kan passa på att klara av en del av dagens uppgifter innan du är framme på jobbet. Förbered ett möte eller passa på att vila en stund innan dagen börjar.” Och det är nog bäst att man kan ”klara av en del av dagens uppgifter” på tåget – med tanke på att man sällan är framme på jobbet i tid för att göra det jobb man är anställd för.

Jag har idag mailat ut till de andra i pendlarnätverket och uppmanat alla att kräva kompensation även för januari månad. SJ lovade ju kompensation för januarikostnaden och då skulle man skicka kravet till: SJ Kundtjänst, Stationsgatan 4, 775 50 Krylbo.

Under dagen kommer jag även att ta kontakt med Konsumentverket/KO för att se om de är intresserade av att hjälpa oss med en grupptalan mot SJ.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *