Idag skriver NA (inte utlagt på nätet) om den översyn som gjorts av marknadsföringen av Örebro. Att den skulle peka på möjliga förbättringsområden var ju ingen stor överraskning, jag tycker (liksom utredningen verkar tycka – jag har bara läst NAs referat) att det finns en hel del brister i det sätt kommunen jobbar med dessa frågor idag.
För de flesta är kanske detta rätt ointressanta frågor, men varav hjärtat är fullt (det är inom information/kommunikation jag är utbildad och eftersom jag i stort sett alltid jobbat med dessa frågor är jag väl lite nördig…). Jag brukar tjata om hur kommunen brister i dessa frågor och då tar jag upp några frågor som exempel:
1. Hur många företag med 5 miljarder i omsättning (som Örebro kommun) tror ni har en informationsavdelning som egentligen inte har några samordnande befogenheter?
2. Hur många företag med 10 000 anställda saknar en tydligt utpekad pressansvarig som kan jobba med att informera media och svara på frågor?
3. Hur många företag med 120 000 ”kunder” saknar någon form av regelbunden informationsutskick till ”kunderna” (i detta fall medborgarna)?
Jag vet att frågorna är hårddragna men om vi bestämde oss för att samordna och satsa lite till skulle vi kunna åstadkomma så otroligt mycket bra i Örebro. Det går visserligen bra för Örebro: hela tiden skapas nya jobb och fler flyttar till kommunen, men vi kan höja vår profil ytterligare! Se på den marknadsföring som Nyköping, Karlstad eller Eskilstuna gör – där jobbar man (eller har jobbat) genomtänkt och långsiktigt. Vad bör då göras? Jag tror att tre punkter är avgörande:
1. Samordna marknadsföringsinsatserna (på något sätt – utredningen kan säkert ge en grund för en klok organisation) och skapa tydliga befogenheter för dem som är ansvariga för denna samordning. Om det sedan sker i ett särskilt bolag eller genom andra typer av samordning tycker jag är mindre viktigt men det är uppenbart att vi måste bli bättre på att marknadsföra Örebro.
2. Peka ut ett tydligt ansvar i organisationen för information och press: lämpligen en informationsavdelning med makt och resurser. Det behöver inte vara en ”ny Lottie Knutsson” (inga andra liknelser gjorda med Fritidsresor och deras kommunikationsorganisation) men någon måste ha förtroende och ansvar för samordningen.
3. Genomför en ordentlig och långsiktig upphandling av reklamtjänster och PR-arbete så att vi får extern kompetens till hjälp. Även om vi skulle utöka informationsavdelningen behöver vi hjälp med utformning av annonser och liknande men i synnerhet behöver vi hjälp med PR-arbetet.