Igår kväll träffade jag ett gäng ungdomar som i vår sätter upp ”Alice i underlandet”. Projektet sker inom ramen för föreningen Fröjdans och många ur den 61 personer starka gruppen som jobbar med produktionen kommer från ”Stigfurpatrullen” (här kan du läsa en gammal artikel i NA om Sophie Stigfur – en av de aktiva) men de har efterhand samlat mängder av andra unga människor som nu har som gemensamt mål att sätta upp föreställningen i slutet på april. Det är ett jättespännande projekt de satt ihop och de är både proffsiga och engagerade. Dessutom vågar de sikta högt.
De har sökt pengar från Kultur- och medborgarnämnden och det var egentligen därför vi träffades (förslaget är att de ska få 50 000 kr i bidrag från kommunen), men det var några saker som vi pratade om som jag kände att vi särskilt måste fundera vidare på, 1. Lokalsamordning och 2. Hjälp att söka bidrag. Vi kommer ju nämligen aldrig kunna möta alla de behov och önskemål som finns om kommunala bidrag – så då kanske vi snarare skulle bli bättre på att hjälpa till med tjänster och liknande som vi ändå har (jag vet: idén är inte ny eller originell – men den behöver utvecklas mer).
1. Lokalsamordning. Denna produktion kanske är för stor för att rymmas i befintliga lokaler (de hyr Burning Hearts gamla lokaler, ovanpå Möbelhandeln mittemot Polishuset) och kanske hade det varit svårt att lösa just detta på annat sätt. Men alldeles för mycket av kommunens bidrag till förenings- och kulturlivet går idag till olika typer av lokalhyror. Och i regel så används inte dessa lokaler mer än begränsad tid varje dag. Precis som skolor och andra kommunala lokaler – som i stort sett bara används på dagtid. Nu har vi för mycket skollokaler i kommunen (det är ju bättre att betala för lärare än för dåligt använda lokaler) och hittills har vi strävat efter att tömma hela skolor. Men ikväll slog det mig: varför inte tvärtom? Vi kanske ska se till att det finns tomma lokaler mitt i de skolor vi har idag så att man exempelvis kan använda det ena klassrummet för en teatergrupp som repar på eftermiddag/kväll, och när de är där (och skolan alltså inte är igång) kan de använda delar av skolans ordinarie lokaler till möten och den typen av verksamhet som passar just där. Med andra ord: om vi hittar ett system för att pussla skulle vi både kunna använda skolorna bättre och låta föreningar och andra ha ”egna” lokaler som de rår om (utan att vi för den skull måste ta extra kostnader för toaletter, pentryn och annat som ju alla måste ha i alla lokaler). Vet inte om det går, och vet inte hur man gör: men jag kan inte släppa idén och är tacksam för inspel och synpunkter om den.
2. Alice i underlandet-gänget hade fått bra hjälp med tips på fonder och annat som man kan söka pengar ur. Men vi vet att många grupper och föreningar inte tycker att de hittar rätt och känner att det är svårt att både skriva ansökningar, leta upp fonder och stipendier och samtidigt ha tid med det som egentligen var meningen med föreningen: att skapa kultur eller vad det nu må vara. Kanske skulle vi erbjuda föreningar hjälp med denna typ av ”administration”? Kommunen kanske skulle ha en frilansande producent anställd på hel- eller halvtid som kan hjälpa till att dra in pengar från andra håll till Örebros kulturliv. I Örebro kommun har vi ansett att det lönar sig att ha särskilt anställda som jobbar med exempelvis EU-ansökningar och liknande: kanske borde vi göra på samma sätt med kultur- och fritidsföreningar så att vi kan öka resurserna utan att bidra med mer kommunala pengar?