I diskussionen om kommande satsningar på fler huvudcykelstråk har vi i ledningen för Programnämnd Samhällsbyggnad (S, C, KD) varit mycket tydliga: vi har anledning att vara stolta över att Örebro i våras gick före och blev först i landet med ”huvudcykelstråk” (ibland kallade ”cykelmotorvägar”) – men när man går först måste man också utvärdera det man gör innan man går vidare.
Det har vi nu gjort och resultatet är tydligt: cyklisterna uppfattar att huvudcykelstråken förbättrat deras situation. Idag presenterade vi den utvärdering som gjorts dels genom en webbenkät och dels genom intervjuer med cyklister som använder huvudcykelstråken. NA skriver om utvärderingen här.
Utvärderingen visar, i korthet hela utvärderingen finns här):
- Nära 7 av 10 upplever fördelar med huvudcykelstråken (jämfört med vanliga cykelvägar).
- De orangea kantlinjerna och upphöjningarna i korsningarna uppskattas av cyklisterna.
- Fler kvinnor än män tycker att förändringen har inneburit förbättringar.
- Mer än 6 av 10 upplever att samspelet med bilisterna alltid är bra, något fler upplever samspelet med andra cyklister bättre.
Jag klipper in det pressmeddelande som gått ut här:
– För oss politiskt ansvariga var det viktigt att örebroarna fick tycka till om huvudcykelstråken innan vi börjar bygga fler. De som cyklar på stråken är experterna och de är positiva till förändringarna och har lämnat förslag på ytterligare förbättringar, säger Björn Sundin (S) ordförande programnämnd samhällsbyggnad.
En utvärdering har gjorts med en enkät på orebro.se och genom intervjuer med cyklister på plats. Utvärderingen visar att nära 7 av 10 upplever fördelar med huvudcykelstråken (jämfört med vanliga cykelvägar).
- De orangea kantlinjerna och upphöjningarna i korsningarna uppskattas av cyklisterna.
- Fler kvinnor än män tycker att förändringen har inneburit förbättringar.
- Mer än 6 av 10 upplever att samspelet med bilisterna alltid är bra, något fler upplever samspelet med andra cyklister bättre.
– Vi sa att vi skulle utvärdera huvudcykelstråken för att veta om denna storsatsning – där Örebro går före i Sverige – kan bidra till ökat cyklande. Nu har vi gjort det och eftersom cyklisterna är positiva går vi vidare och tar med oss viktiga förslag på förbättringar, säger Hannah Ljung (C) vice ordförande programnämnd samhällsbyggnad.
– Vid införande av huvudcykelstråken fanns det en oro att bilarna inte skulle väja för cyklisterna. Enligt utvärderingen så har det inte varit ett problem, cyklisterna upplever att samspelet med bilisterna fungerar bra. Kommunen har kunnat se att fler bilar tar hänsyn till cyklisterna vid huvudcykelstråken än vid vanliga cykelbanor, säger Behcet Barsom (KD) presidieledamot programnämnd samhällsbyggnad.
Utvärderingen pekar på några möjliga förbättringar:
- Mittsepareringslinje i tunnlar (för att undvika olyckor) prövas.
- Gång- och cykelytor måste bli tillräckligt breda och separeringen göras tydligare.
- Förbättrad skyltning i vissa korsningar.
Fakta om huvudcykelstråken:
- Svampenleden ca 3,8 km mellan Järnvägsgatan och Bettorpsgatan
- Hagaleden ca 1,6 km mellan Hertig Karls allé och Västhagatan
- Huvudcykelstråk är gena, raka cykelvägar av hög standard mellan större bostadsområden och arbetsplatser i Örebro.
- De två första huvudcykelstråken kostade sammanlagt 4,4 miljoner kronor att bygga