I Örebro tätort görs ungefär var tredje resa med cykel (ungefär samma andel som i Köpenhamn – som ofta kallas ”världens bästa cykelstad”), mer än hälften görs med bil. Att hälften av resorna görs med bil är självklart inte hållbart, vi har inte så mycket tid kvar att kompromissa om när det gäller klimathotet och trafiken är en av de största utsläppskällorna. Dessutom är cykel (liksom gång och kollektivtrafik) utrymmessnålt – när allt fler örebroare ska samsas om utrymmet blir det trångt om fler tar bilen. Så därför – fyra punkter för att göra en bra cykelstad bättre:
- Ta vara på örebroarnas engagemang! Genom att ta vara på cyklisternas felanmälningar hittar vi bristerna och kan göra små förändringar som gör cyklandet enklare. Därför vill vi ge Cykelrådet (som S drivit!) en ”egen” investeringspott för förändringar som gör cyklandet enklare och är enkla att åtgärda. På det sättet visar vi också att det ”lönar sig” att anmäla fel och brister – och på det sättet blir det förhoppningsvis fler som känner att man kan se förändringen efter att fel och brister anmälts.
- Fler och bättre cykelparkeringar. Vi har utökat antalet cykelparkeringar, skapat Örebros första allmänna cykelgarage och låtit Örebros cyklister vara med och påverka vilka cykelställ vi ska använda. Under kommande år ska ännu fler cykelparkeringar skapas. Här kan du se en karta på nya cykelställ som tillkommer redan i höst (tack vare att vi skjutit till medel till ytterligare cykelställ).
- Fortsätt planera för en tät tätort: halva Örebros befolkning bor inom 3 km från Slottet och det ger stora möjligheter för mer hållbara transporter. Mer om planeringen för ett Örebro med 185 000 invånare år 2039 på www.orebro2039.se!
- Fortsätt satsningen på bra cykelbanor och prioriteringar i vägunderhåll. Örebro var först med huvudcykelstråk (och trafikreglerna har ändrats bland annat som följd av vårt arbete) och vi ska fortsätta bygga snabba och bekväma pendlingsleder för cyklister. Se karta över nuvarande och planerade huvudcykelstråk längst ner!
”Men det där är väl inget kontroversiellt”, tänker du. Låt mig då bara påpeka att Örebro-moderater kallat skapandet av huvudcykelstråk vid Västhaga för ”kapitalförstöring” och att Miljöpartiets ledande företrädare i Örebro varit/är emot huvudcykelstråk…
Två av de mest prioriterade sträckorna för nya cykelbanor i stadskärnan är Trädgårdsgatan och Östra Bangatan. Där behövs verkligen cykelbanor för att skapa ett bättre cykelnät i innerstaden. Om jag får fortsätta ha ansvaret för samhällsbyggnadsområdet kommer Trädgårdsgatan att prioriteras omedelbart (se skiss nedan), Östra Bangatan kommer också att göras om men kan ta några år längre.
Dessutom kommer omgörningen av Hagatunneln (tunneln längs Rudbecksgatan, under järnvägen) att inledas under kommande år, och det gynnar cyklisterna. 44 miljoner är avsatt för det och nu utreds hur ombyggnaden ska gå till. Dels behöver den breddas och göras bättre för gående och cyklister men dessutom måste den renoveras i grunden.
Mycket bra är gjort, låt mig nämna några exempel som kanske inte uppmärksammas så ofta:
- Vi bygger relativt många genomgående gång- och cykelbanor där bilisterna har väjningsplikt mot cyklister och gående (som nu kan tydliggöras genom ändrade trafikregler). De dämpar hastigheten på bilisterna vilket medför att både risken för och konsekvensen av en olycka minskar. De ökar komforten för cyklisterna eftersom de ligger i samma nivå som cykelbanan, vilket även ger bonusen att det i korsningspunkten gata/cykelbana inte bildas pölar (på vintern isfläckar).
- Eftersom vi har rätt mycket trafiksignaler har Örebro utvecklat en typ av räcke som cyklister kan hålla sig i, som inte behöver ett extra betongfundament utan fästes direkt på signalstolpen. Vi har sagt att vi vill testa Köpenhamnsmodellen (med fotstöd) på några platser också.
- I alla investeringsobjekt ser vi över utrymmet för cyklister och gående vid tex trafiksignaler. När vi t ex byggde om korsningen Hagagatan/Hertig Karls allé skapade vi mer utrymme för gående och cyklister som väntar vid signalen, längs hela Storgatan (Svampenleden) har det skapats mer utrymme för gående och cyklister som vill passera Storgatan. I kommande byggnationen av Universitetsleden kommer utrymmet för väntande och passerande cyklister att förbättras vid cykelpassagen vid Fabriksgatan.
- Cykelboxar vid t ex Änggatan och Engelbrektsgatan är bra och billiga åtgärder på gator där vi har många cyklister som cyklar i blandtrafik.
Karta över nuvarande och planerade huvudcykelstråk:
Jättebra om Trädgårdsgatan kan bli mer cykelvänlig. Som det nu ser ut får man antingen cykla med livet som insats eller cykla på trottoaren.
Jättebra planer speciellt för Trädgårdsgatan. Den kommer bli en jättelyft för cykelisterna.
Vill passa på att kommentera satsningarna på cykelparkeringarna att man inte får glömma låd/lastcyklarna då det är svårt idag att hitta bra platser för lådcykeln och att kunna låsa fast dem vid pollare.
Sedan bör kommunen bli bättre på att följa upp felanmälningar. Jag har felanmält samma fel/brist flera ggr utan att få respons eller sett ngn åtgärd. Det bör bli bättre. Tex är man inte snabb att lägga i asfalt efter grävjobb. Tex på slutet av Hemmansvägen vid grusplanen har det varit oåtgärdat i över ett år så man smäller med cykeln där och pensionärer fastnat med sina rullatorer.
Fortsätt arbetet med att utveckla Örebro som cykelstad!