Just nu ser Örebro kommun över hur stödet till elitidrotten ska se ut framöver. Samtidigt pågår ett arbete för att förtydliga – och utveckla – hur vi arbetar med evenemang och stora arrangemang i Örebro. Både de frågorna diskuterades på en tvådagars studieresa till Göteborg, som Örebro läns Idrottsförbund arrangerade söndag-måndag.
Förutom att det var lärorikt och intressant (och trevligt) att åka med 30 deltagare (huvuddelen från Örebros idrottsföreningar) och diskutera dessa frågor så var det klokt att välja Göteborg som mål. Göteborg är nämligen förmodligen duktigast i landet på att locka och genomföra evenemang/arrangemang. Vi har mycket att lära av den resa som Göteborg gjort på cirka 20 år; från fotbolls-EM 1992 och friidrotts-VM 1995 till dagens position där Göteborg lyckas locka arrangemang som normalt har svårt att hamna i Sverige överhuvudtaget.
Men först några ord med skryt om att Örebro också är bra på detta: Turismen (besöksnäringen) i Örebro omsätter över 2 miljarder kronor. Det är nästan lika mycket som Linköping och Norrköping omsätter på besöksnäringen, tillsammans. Och här finns en enorm potential: om omsättningen för turismen skulle öka till 2,5 miljarder per år skulle det ge ytterligare 40 miljoner i skatteintäkter och 350 nya jobb i Örebroregionen. Dessutom skulle det sannolikt bidra till att Örebros invånarantal växte ytterligare, vilket ger ännu mer skatteintäkter (1600 personer per år ger cirka 75 miljoner mer i skatteintäkter varje år).
Så det finns skäl att arbeta med besöksnäringen.
Örebro är idag mycket framgångsrika när det gäller möten. Örebro Convention Bureau, som är en del av Örebrokompaniet och drivs tillsammans av branschen och offentliga aktörer, är mycket framgångsrika och är en del av den stora omsättningen i besöksnäringen.
Men vi behöver bli lika duktiga på att ragga hit arrangemang och evenemang. Och där är alltså Göteborg en förebild. Göteborgsregionen omsätter årligen cirka 21 miljarder i turism och besöksnäring.
Några punkter som jag tar med mig:
- Vi gör mycket bra idag, och en del förbättringar är redan på gång. Under året ser vi över och förtydligar Örebro kommuns uppdrag till Örebrokompaniet. Dessutom utreder vi hur vi ska kunna jobba mer effektivt med att locka evenemang och arrangemang. Örebro kommun har – numera – en lotsfunktion som gör att en arrangör av ett event inte ska behöva springa runt mellan olika delar av kommunen; allt ska kunna lösas vid några gemensamma möten så att det blir så enkelt som möjligt att genomföra viktiga arrangemang.
- Vi behöver diskutera vilka platser som är lämpliga för stora publika arrangemang/evenemang. Är Brunnsparken rätt läge? Hur ska vi använda torgen? Är det okej att spärra av Stadsparken, håller den för stora evenemang? Och så vidare.
- Rollfördelningen måste bli tydligare; det måste vara tydligt vem som har ansvaret för arrangemang och evenemang. I Göteborg är det ingen tvekan om att Go:teborg&co har ansvaret (tillsammans med Got Event i förekommande fall), men i Örebro är det inte lika klart idag.
- Vi måste våga prioritera arrangemang som ger effekt. När stora events och möten pågår i Örebro ska det märkas (som när Microsoft Tech Days var i Örebro våren 2012) och då ska vi kraftsamla så att vi får maximal effekt av dessa arrangemang. Andra gånger måste vi också våga säga nej, eftersom det inte är värt pengarna/jobbet eller att det inte stärker den bild vi tror är bra för Örebro.
- Flera lyfter fram Vinter-SM-veckan som en bra ”övning” och det är viktigt att vi gör det bra. Örebro vill arrangera SM-veckan, vintern 2015 (alternativt skid-SM) och vi har gott hopp om att få det. Där finns en förebild i hur kommunen och idrottsrörelsen samverkat för att komma i mål med ansökan och liknande. Om (när?) vi får det kan vi använda det för att också finslipa på hur samarbete och genomförande kan gå till så framgångsrikt som möjligt. Det kan bli en fantastisk start på Örebros 750-årsfirande 2015!
- Precis som Göteborg har vi fördelar av att ha centralt placerade idrottsarenor. Kanske ska vi fundera på att, liksom Göteborg, lägga över mer av ansvaret för både arenornas drift och intäkter och för att ragga arrangemang i arenorna på det kommunala bolag som äger anläggningarna (i Örebro Örebroporten AB, i Göteborg Got Event).
- Vi behöver skapa fler mötesplatser och nätverk. En framgångsfaktor för Göteborg är att ”alla känner alla” (vilket självklart inte är sant i en så stor stad…); att det finns mötesplatser där man diskuterar arrangemang och evenemang. Och där man kan lösa krockar och hantera praktiska frågor. Sådana mötesplatser behöver vi också skapa i Örebro.
- Örebro har, precis som Göteborg, vågat fatta beslut om att bygga och förnya anläggningar som är en förutsättning för arrangemang. Men det kräver mod: minns diskussionerna innan byggandet av Conventum och Conventum Arena (eller ännu tidigare Gustavsvik…). Anläggningar som idag lägger grunden för mycket av turistintäkterna. Jag tror att fotbollshallen är viktig även av detta skäl (vilket jag skrivit om på annat ställe).
- Örebro är en mycket bra idrottsstad: 37 idrottsföreningar i 29 idrotter organiserar 484 elitaktiva och ordnar cirka 300 elitarrangemang/tävlingar per år i Örebro (ur en kartläggning av elitidrotten i Örebro som Örebro läns idrottsförbund gör åt Örebro kommun). Detta är en styrka. Men vi måste lära oss hantera att bredden också skapar problem: fler föreningar vill dela på kakan, det blir ännu viktigare att principer för exempelvis kommunalt stöd är begripliga och öppna.
- Varje år arrangerar idrottsrörelsen 130 tävlingar – utanför seriespel och liknande – som lockar besökare till Örebro. Det innebär en publik på cirka 153 000, vilket ger ungefär 40 000 gästnätter (både hotell, vandrarhem, skolsalar och liknande). Det innebär en omsättning – bara i föreningarna – på 21,5 miljoner kronor per år. Och då tillkommer alltså seriespel och liknande (dessutom är just dessa siffror preliminära, mer tillkommer i en studie som ÖLIF gör om idrott och turism).
- Örebrocupen (och övriga stora cuper i Örebro) är en enorm tillgång. Vi blev alla inspirerade av hur BK Häcken både får intäkter och viktiga kontakter i världen tack vare Gothia Cup (dessutom gör de en insats för en bättre värld genom att t ex betala fattiga länders lag för att de ska kunna åka till Göteborg). Gothia Cup genererar 320 miljoner i turistintäkter till Göteborg, cuperna i Örebro kan självklart inte komma i närheten av detta – men vi kan utveckla och stärka de vi har och därigenom få ännu mer intäkter, jobb och effekt.
- Vi måste tjata och tjata och tjata om nyttan med turism, arrangemang, möten och satsningar på besöksnäring. Örebro har goda förutsättningar och här finns goda möjligheter att skapa nya jobb, vilket ger även ger mer pengar till välfärden.
- Vi behöver satsa mer pengar på turism och besöksindustri. Och pengarna måste komma från både skattebetalarna och från de företag som faktiskt tjänar på turismen. Om vi skule investera lika mycket i besöksnäringen som Göteborg gör (genom Go:teborg&co) skulle vi mer än fördubbla det kommunala stödet till Örebrokompaniet, och de totala intäkterna skulle vara 3,5 gång så stora (Idag 72 kr per invånare i Örebro, 171 per invånare i Göteborg från kommunen. Totalt 129,50 per invånare i Örebro, 456 per invånare i Göteborg). Nu är det självklart inte helt jämförbart. Men vill Örebro öka turistintäkterna från 2 till 2,5 miljarder så måste vi alla (inte bara skattebetalarna) vara beredda att investera mer också.
Mer fakta om jämförelsen mellan Örebro och Göteborg:
Go:teborg&co har 100 fast anställda (ca 700 extra anställda under året) och en omsättning på 220-240 miljoner kronor per år (varierar per år). Av detta kommer cirka 90 miljoner från Göteborgs stad, cirka 65 från övriga ägare och cirka 75 från försäljningsintäkter. Göteborg stad äger 50%, övriga kommuner i regionen 15% och näringslivet 35% (Västsvenska Handelskammaren, Liseberg, Stena AB, Svenska Mässan, hotellen, cityföreningen, restaurangföreningen). Örebrokompaniet AB (där jag är ordförande) ägs till 50% av Örebro kommun, 25% av Handelskammaren, 12,5% av City Örebro och 12,5% av FörNya Örebro (hotell och turism). Av Örebrokompaniets cirka 18 miljoner i intäkter kommer drygt 10 från Örebro kommun, huvuddelen av resterande är projekt och försäljning. Göteborg har 526 000 invånare (Göteborgsregionen 950 000), Örebro 139 000.
… och kultur…?