I Örebro tätort görs ungefär var tredje resa med cykel (ungefär samma andel som i Köpenhamn!), mer än hälften görs med bil. Att hälften av resorna görs med bil är självklart inte hållbart, vi har inte så mycket tid kvar att kompromissa om när det gäller klimathotet och trafiken är en av de största utsläppskällorna (bloggade om det för några veckor sedan). Konstigt nog är det ganska sällan som det är ingången när trafiken i Örebro ska diskuteras.
Istället handlar medias (särskilt NAs) uppmärksamhet, när det gäller trafik, oftast om att det är för trångt för bilarna (sällan att det är trångt för cyklisterna) eller att cyklisterna inte visar hänsyn (sällan om bilar som kör för fort i bostadsområden eller låter bli att stanna vid övergångsställen) eller att örebroarna cyklar för fort (sällan om hur fort bilarna egentligen kör på 30-sträckor inne i stan).
Jag antar att det där handlar om vad som är normen i ett samhälle. Att många örebroare fortfarande utgår från att ”det normala” är att köra bil, detsamma gäller sannolikt även journalisterna som ska bedöma vad som är en nyhet. Med en sådan norm blir vi som cyklar extremister som vill förstöra för bilarna (hur ironiskt det är har jag bloggat om här, hur jag ser på trafikplanering skriver jag här) och insatser för att öka cyklandet misstänkliggörs och hånas.
Egentligen borde det vara tvärtom. I en väl spridd film förklarar en kille med en whiteboard-penna varför det enda logiska är att ta klimathotet på allvar (kort sagt: det värsta som kan hända är mycket värre om vi inte gör något trots att det verkligen behövs, än om vi gör något trots att det egentligen inte behövs – men kolla själv på filmen här!).
Och om man utgår från det perspektivet så borde alla som inte cyklar vara tacksamma för att var tredje örebroare i tätorten cyklar. Om inte annat för att vi delvis kompenserar för dem som varje dag tar bilen.
Men så är det alltså inte. Den senaste tiden verkar NA ha bestämt sig för att de har en särskilt viktig uppgift i att motarbeta de insatser Örebro kommun gör för att öka cyklandet. För några veckor sedan skapade NA på egen hand en rätt intensiv debatt (med rätt mycket hårda ord) på grund av att vi rätat ut cykelvägen mellan city och universitetet. Upprördheten berodde på att en fil stängdes i några veckor för att 1500 cyklister per dag ska slippa göra en onödig (och trafikosäker) omväg via Sveaparken. Se deras webb-tv-inslag här och läs gärna väldigt sakliga kommentarer här eller här…
Och igår på webben skapade NA en helt egen påhittad nyhet (i tidningen idag) om att Örebro är olagliga när vi målar linjerna som skiljer huvudcykelstråk från gångbana med markeringar som är orange. NA hittade på en egen hypotes om att Örebro kommun anser att orangea linjer innebär att cyklister har företräde, för att därefter be polis och experter på transportstyrelsen påstå att vi därmed gör fel. Trots att vi aldrig påstått det. Vi utgår från Trafikförordningen (1998:1276) som slår fast (i kapitel 3, 59§): ”På cykelbanor skall cyklande och förare av moped klass II lämnas företräde av andra fordonsförare.” Och när huvudcykelstråken går i samma nivå över korsande gator (medan gatan bryts av upphöjningen för cykelbanan) så är cykelbanan genomgående, varpå Trafikförordningens regel gäller. Vilket självklart polisen borde veta, och vilket kommunen förklarat gång på gång (tydligt på hemsidan till exempel). Men vilket vare sig trafikpolisen i Örebro eller NA bryr sig om.
Det där fick mig att idag skriva ett lite irriterat mail till NAs ledning där jag frågade om det är så att NA har något särskilt intresse att motarbeta Örebro kommuns ambitioner att öka cyklandet.
Jag skrev: ”Vi vet att många örebroare ofta tar chansen att klaga på ”cyklisterna” och det är självklart ett problem att många örebroare inte bryr sig om vare sig respekt eller hänsyn eller regler när de tar sig fram i trafiken (det gäller ju både cyklister och andra). Men man skulle också kunna vända på det: hur mycket lyfts frågan om bilisternas ansvar för jordens framtid fram? När skrev NA senast om de onödiga bilresorna (för de flesta måste faktiskt inte ta bilen varje dag)?”
Återstår att se om NA svarar. Och det återstår att se om vi snart får se NA uppmärksamma varför så många tar bilen trots att de borde kunna ta bussen eller cykeln. För det borde väl också vara en fråga värd en granskning?
Björn, jag befarar att du och kommunen har fel. En cykelban och en cykelöverfart är helt skiljda begrepp. På en cykelöverfart har en cyklist INTE företräde även om cykelöverfarten skulle vara upphöjd!
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV10107_7.pdf
Stefan: Vi anser att formuleringarna om hur man definierar genomgående cykelbana är tydliga, regeringskansliet gör samma tolkning som Örebro kommun.
En enkel åtgärd vore väl att måla huggtänder och sätta upp väjningspliktsskylt INNAN cykelbanor i korsningar där genomgående cykelbanor har företräde, så att man slipper fundera på vem som har företräde.
Om inte ens polisen kan reglerna, vilken chans har då en gemene hen på cykel eller bakom ratten?
Fixa dit ordentlig skyltning och måla tydligt, så löser man problemet och folk slipper bli förvirrade, eller ännu värre – påkörda.
Förslag på lösning:
http://caa.org.nz/wordpress/wp-content/uploads/2013/06/Sharks-Teeth.jpg
http://sustainabletransportationholland.org/wp-content/uploads/2013/07/022.jpg
Huggtänder inför cykelbana används i Mellbystrand (Laholms kommun), så det finns redan i Sverige.
Dmitri: Du har rätt i att informationen är bristfällig och dessvärre behöver lagstiftningen ändras för att underlätta cyklande, precis som en statlig utredning föreslagit. Jag hoppas att regeringen föreslår lagändringar i linje med den cykelutredning de tillsatt.
Bäste Björn Sundin,
När skall ni politiker inse att hela klimatfrågan inte handlar om bilens vara eller icke-vara?
Till 2022 så kommer befolkningen, enligt era beräkningar, ha ökat med ~13%. Tror ni att det är rimligt att bilåkandet kommer minska under samma period? Klimatfrågan handlar om ett omställande till miljövänliga alternativ. Till el-bilar och & till biogas-bilar. Hur många laddstolpar har Örebro Kommun satt upp i Örebro? Ni får gärna göra bättre cykelvägar, men förminska inte de redan belastade bilvägarna! Det är trångt som det är i trafiken. Och en sak till. Varför tror du folk tar bilen, när det är billigare att åka bil än kollektivt? Kanske är det dags att sluta höja busspriserna och istället sänka. Istället för att bestraffa bilisten.
Christoffer: Jag tror du får läsa lite mer om vad jag faktiskt skrivit. Jag tror inte att det handlar om bilens vara eller icke-vara, men vi måste använda bilen mindre i onödan. Bilen behövs när varken cykel, buss eller annat fungerar. Men växande städer (som Örebro) har inte plats för en ständig ökning av biltrafiken – oavsett drivmedel. Lägre priser får inte fler att åka buss, det enda som ökar bussåkandet är snabbare och fler turer och bättre komfort.