Igår fick jag det numera berömda bluffmailet om att Nordea-kunder skulle lämna ifrån sig sina koder (vet inte varför i och för sig, jag är inte Nordeakund). Jag skrattade bara åt det och roade min fru med att läsa högt och berätta om stavfelen. Den där typen av blufförsök dyker ju upp på olika sätt då och då, vad som dock är mer förvånande är att det orsakade rubriker i båda våra kvällstidningar. Men okej, i teorin var det många som kunde tänkas beröras. Men i praktiken kan det ju inte ha varit någon, väl? (läs mailet nedan…)
Mest förvånande var dock att Nordea lovade att betala tillbaka pengarna till kunder som gått på bluffen… ”Vi kommer att hålla alla våra kunder skadeslösa. Den som blivit av med pengar får tillbaka dem, säger Boo Ehlin” till Aftonbladet. Det är väl bra att bankerna ersätter kunder för bedrägerier, men är inte risken att vi reducerar individens ansvar lite väl mycket. Att gå på den bluffen är ju helt osannolikt. Eller vad säger ni?: ”Lägg märke till!
Extraförnyelse av elektronbetalingars säkerhetssystem!! Ärade kunder av InternetBank NORDEA. Vi låtar komma Ers kännedom de senaste nyheter om vår bankens säkerhetssystem. Den förnyade teknologi och den nya server tillåtar att gå ut på den annan säkerhets nivå av era online-betalingarna. Banken Nordea insisterar på det bindande förfarande att genomgå den upprepade autentifisering, för att få er personalinformation överfört så fort som möjligt på den nya, mera säker server av vår banken. För att få ert kontots normal funktions fortgång, behövar ni ingå i ert konto på den nya server, som är skyddad, med utnyttjande av era diskontdata; i motsatt fall skall ert Internet konto blockeras provisoriskt under 24 timmar för er säkerhet för tillgångarsbortförande, för att undgå ”Phishing” ’s attackers stora antal, som stiger ständigt. Ni har infört den felaktiga TAN kod (engångskod) var så snäll att pröva en gång till. http://www.nordea-bank.net”
Känns det trovärdigt och banklikt, tycker ni?