På kommunstyrelsens möte i tisdags beslutades att man ska se över problemen med försäkringsskyddet för äldre med hemtjänst (läs mer här). Men innan det hann jag lämna in en enkel fråga till kommunalrådet Carina Dahl om detta (som dock inte hann behandlas på Kommunfullmäktiges möte igår). Så här lyder den: 2006-02-12: Fråga till kommunalrådet Carina Dahl (s) om försäkringsskyddet för äldre som använder hemtjänst
Många var nog förvånade när det framkom att äldre med hemtjänst riskerar att inte få ersättning från försäkringsbolagen om de utsätts för stölder. Anledningen till att försäkringsbolagen vägrar betala ut pengar är att den äldre lämnat sin nyckel till kommunen. Kommunens försäkring täcker inte heller denna typ av skador.
Lyckligtvis är problemen relativt sällsynta: huvudsakligen gäller det bara när tjuven är okänd. Likväl är det orimligt att enskilda äldre drabbas på detta sätt och i grunden är försäkringsbolagens inställning märklig. Hemtjänst måste anses vara en tillräckligt vanlig service som inte bör påverka försäkringen (om stölder utförs av kommunens personal är det självklart kommunen – inte försäkringsbolaget – som ska ersätta den drabbade). Hemsjukvård och hemtjänst kan inte fungera utan att personal har nyckel till de äldres hem (ofta är de äldre ju svårt sjuka). Vi borde alla som konsumenter göra vad vi kan för att påverka försäkringsbolagens inställning. För kommunen är det viktigt att förtroendet för kommunens äldrevård upprätthålls – att inte denna typ av problem gör att äldre tvekar inför att få vård och service i hemmet. Dessutom är det självklart viktigt att enskilda inte drabbas av denna typ av luckor i försäkringsreglerna.
Därför vill jag fråga kommunalrådet Carina Dahl (s):
1. Kände du till denna lucka i försäkringsskyddet?
2. Kan du tänka dig att se över hur dessa problem kan hanteras?
3. Kan kommunen göra något åt problemen?
Björn Sundin, ledamot (s) i Kommunfullmäktige