På Kultur- och medborgarnämnden idag gav vi tjänstemännen i uppdrag att utreda frågan om ett ”Millencolin Music Prize” i Örebro.
På en knapp sida har vi i majoriteten (s, v, mp) försökt formulera våra tankar bakom detta pris:
”Örebro är inte tillräckligt duktiga på att lyfta fram framgångsrika artister, exempelvis Millencolin (som ju skryter ohämmat om Örebro – stadsvapnet pryder backdropen på scen och någon av dem har stadsvapnet intatuerat). Kanske borde vi därför visa att vi är stolta genom att instifta ett pris (en liten summa pengar och någon slags minnesgåva) som ges till en artist eller liknande som pratar väl om Örebro i musiklivet. Kanske kan priset också bestå av något konkret som underlättar för den utvalda gruppen/personen att gå vidare i utvecklingen.
Priset ska vara en uppmuntran för verksamhet som bidrar till bra marknadsföring av Örebro och fungera som ett ”gå vidare i utvecklingen-pris”, med pengar eller konkreta möjligheter som annars inte skulle uppenbaras för vederbörande. Vinnaren kunde utses genom omröstning (på orebro.se eller liknande) efter att ett antal kandidater nominerats på något sätt. Man kan tänka sig att priset förklaras ungefär så här: ”XX-priset delas årligen ut till en person eller grupp som bidragit till en god marknadsföring av Örebro genom sin musikverksamhet. Artister, arrangörer, producenter och andra som arbetar i och kring musikbranschen kan nomineras till priset, vinnaren utses i en omröstning som är öppen för alla Örebroare. Prissumman består av ett stipendium och en minnesgåva i form av …”
I utformningen av priset, och den exakta formuleringen ska örebroarna självklart vara med redan från början, exempelvis via www.orebro.se
Förslag till Kultur- och medborgarnämnden
Att ge förvaltningen i uppdrag att utreda frågan och börja jobba med idéer och förslag till ett sådant pris.
Att ärendet tas till beredning
I diskussionen fördes några synpunkter fram av Mikael Horvath från miljöpartiet: Gynnar verkligen pris kreativ utveckling – eller bidrar de mest till att uppmuntra de som redan lyckats? (Bra fråga, tycker jag. Men uppmuntran är inte heller fel…) Är artisternas uppgift att marknadsföra Örebro? (Nja, inte i första hand – men jag tycker att det är rimligt att vända på det – visst borde Örebro uppmärksamma och uppmuntra de som gör det; det är ju bra för Örebro!). Allmänheten borde delta ordentligt i hela processen (denna synpunkt var ett av skälen till formuleringarna om detta ovan). Mikael förde också fram tanken på att man i högre grad (genom ett särskilt pris?) borde uppmärksamma de som inspirerar andra kulturutövare.